Tuesday, February 1, 2011

Tajuk Kerja Kursus Sejarah 2011


PENILAIAN MENENGAH RENDAH 2011
Sejarah 21/2
SEJARAH KERJA KURSUS Kertas 2
Februari   Julai



1.    Kertas ini mengandungi dua tugasan.
2.    Tugasan 1(a) untuk Elemen 1, Tugasan 1(b) untuk Elemen 2 dan Tugasan 2 untuk
Elemen 3.
3.    Calon mesti melaksanakan semua tugasan.


ARAHAN KEPADA CALON

1.    Calon PMR wajib melaksanakan Kerja Kursus Sejarah.

2.    Calon dikehendaki merancang dan melaksanakan Kerja Kursus Sejarah dari bulan
Februari hingga bulan Julai 2011 berpandukan senarai semak.

3.    Calon hendaklah mendapat bimbingan guru dalam pemilihan tajuk kajian. Tajuk kajian mestilah berkaitan dengan negara kita Malaysia.

4.    Calon mesti melaksanakan ketiga-tiga elemen untuk mendapat tahap pencapaian Kod 1, Kod 2 atau Kod 3. Sekiranya calon hanya melaksanakan satu atau dua elemen sahaja, calon hanya layak mendapat Kod 4.

5.    Calon digalakkan menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) untuk mencari dan mengumpul fakta sejarah.

6.    Calon boleh menjalankan kajian secara berkumpulan tetapi hasil kerja mestilah secara individu.

7.    Fakta sejarah yang dikumpul untuk Elemen 1 hendaklah didokumentasikan bersama-sama hasil Elemen 2 dan Elemen 3.

8.    Hasil kerja kursus calon mestilah merupakan hasil usaha sendiri dan tidak ditiru daripada mana-mana pihak.

9.    Elemen 2 hendaklah dihasilkan dalam bentuk esei tidak kurang daripada 15 halaman mengikut format yang ditetapkan.

10.  Hasil kerja kursus calon hendaklah ditulis tangan, ditaip atau menggunakan komputer.
Penulisan menggunakan komputer hendaklah dengan fon Times New Roman,
saiz 12 dengan langkau 2.0.

11.  Hasil kerja kursus calon hendaklah menggunakan kertas saiz A4 sahaja.

12.  Maklumat peribadi calon hendaklah ditulis di halaman hadapan laporan.

13.  Penilaian proses kerja calon akan dilakukan sepanjang masa kerja kursus dilaksanakan.

14.  Penilaian     dan    pemberian     markah    dilakukan     selepas    pelaksanaan setiap elemen.

15.  Penskoran hasil kerja calon dilakukan pada bulan Julai 2011.


TUGASAN 1

Anda ditugaskan membuat kajian berkaitan institusi pentadbiran tempatan yang terdapat di negara kita berdasarkan satu daripada tajuk berikut:

(i)    Pihak Berkuasa Tempatan (PBT)*
(ii)    Rancangan Pembangunan Tanah dan Wilayah* 
(iii)   Pentadbiran Komuniti Setempat*

(* Rujuk Lampiran)

(a) Dokumentasikan fakta sejarah yang diperoleh daripada pelbagai sumber.  
(b) Tulis hasil kajian anda berdasarkan aspek di bawah:

ASPEK
PERINCIAN
Tajuk Kajian
Institusi pentadbiran tempatan.
Senarai Kandungan

Senarai aspek kajian serta dicatatkan nombor halaman secara tertib.
Penghargaan
Penghargaan kepada pihak yang telah membantu pelaksanaan kerja kursus.

Objektif Kajian

Objektif kajian yang mencakupi tajuk tugasan /
iktibar / pengalaman kajian.
Kaedah Kajian
Menghuraikan kaedah kajian dari segi dapatan atau proses kerja.
Hasil Kajian
1  Institusi Pentadbiran Tempatan:
- Nama rasmi / Nama ringkas / Nama lain
- Lokasi
- Matlamat / Objektif / Misi / Visi penubuhan
- Carta organisasi dan senarai pentadbir

2  Latar Belakang:
- Sejarah penubuhan (Asal usul / Tarikh / Pengasas)
- Undang-undang tubuh / Undang-undang kecil / Garis panduan penubuhan
- Perincian peranan / Tanggungjawab bidang tugas pentadbir
- Cara pelantikan pentadbir tempatan


3    Peranan:
- Ekonomi
- Pendidikan
- Keagamaan
- Kemasyarakatan
- Kebudayaan
- Perayaan
- Pelancongan
- Kebajikan
(Pilih mana-mana empat aspek)

4  Perkembangan:
- Sumber kewangan
- Pembangunan prasarana / Fizikal
- Keistimewaan / Kelebihan / Keunikan
- Kemajuan yang dicapai
- Pengiktirafan / Penghargaan
- Cabaran yang dihadapi
- Perancangan masa hadapan
- Saranan dan harapan
(Pilih mana-mana empat aspek)

Rumusan

Unsur patriotisme yang diperoleh daripada kajian ini.
Iktibar kepada diri calon, bangsa dan negara.
Lampiran
Gambar, peta, dokumen dan bahan-bahan lain yang berkaitan.
Tulis kapsyen di bawah setiap bahan lampiran yang disertakan.
Rujukan
Rujukan hendaklah ditulis dengan format yang betul.


TUGASAN 2


Tulis satu esei tidak kurang daripada 100 patah perkataan yang mengandungi pengamalan unsur patriotisme berdasarkan soalan di bawah.

Soalan:

Bagaimanakah institusi pentadbiran tempatan dapat memperkukuh integrasi nasional di negara kita?

 

LAMPIRAN

Senarai berikut adalah contoh pentadbiran tempatan. Kajian boleh dibuat terhadap pentadbiran tempatan lain yang berkaitan dengan tajuk tugasan.

(a Pihak Berkuasa Tempatan:
- Dewan Bandaraya
- Majlis Bandaraya
- Majlis Perbandaran
- Majlis Bahagian
- Jajahan / Residensi
- Majlis Daerah / Majlis Daerah Kecil
- Majlis Daerah Luar Bandar

(b Rancangan Pembangunan Tanah dan Wilayah:
- FELDA
- FELCRA / Rancangan Kemajuan Tanah Pinggir
- Petempatan KEDA
- KEJORA
- DARA
- KETENGAH
- KESEDAR

(c Pentadbiran Komuniti Setempat:
- Mukim
- Kampung / Kampung Baru / Petempatan Orang Asli
- Taman / Kawasan Perumahan / Persatuan Penduduk
- Rumah Panjang
- Ladang / Estet
- Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK)
- Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Rancangan (JKKR)
[Lihat halaman sebelah
 
- Pentadbiran Rumah Ibadat

TUGASAN TAMAT

278 comments:

  1. pelajar 3 ang 2011February 2, 2011 at 8:37 PM

    a'salam,,,ckgu...
    kerja kusus nie nk buat mcm mne????
    saye kurang faham la...

    ReplyDelete
  2. saye pon kurang faham..knape tahon ni susah???tahon lepas senang sangat...huh...tak adil ni..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum, nanti cikgu akan terangkan dengan lebih lanjut. Insaallah semua boleh buat dengan baik. Satu daripadanya anda boleh membuat kajian tentang FELDA.

    ReplyDelete
  4. saya pelajar dari http://smkbr.edu.my

    Terima kasih kerana berkongsi Tajuk Kerja Kursus ini. :]

    ReplyDelete
  5. boleh tak saya nak yang original punya?

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  7. Assalam cikgu, kurang paham lah. kerja khusus ni buad macam mane eik? pening.

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  9. cikgu...
    saya pilih FELDA...
    jadi.. nak tanya peranan Felda( nak kasi 4 aspek)
    saya dapat satu jekk.. Boleh tak tanbah aspek lain selain yg diberi di kertas tuh??

    ReplyDelete
  10. tarok la dkat coment nih...baru senang

    ReplyDelete
  11. mane cnth nyew.....nak wt neiiiiii......

    ReplyDelete
  12. cm ne na uat kja kusus nie..
    xphm la..xd contoh kew??

    ReplyDelete
  13. pe tjuk untk kje kusus nie eak??

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum WBT... terima kasih di atas keprihatinan semua. Semua calon PMR akan mendapat penerangan, perincian dan contoh daripada guru sejarah masing-masing. Saya hanya cadangkan tajuk, kerana untuk memudahkan calon-calon daripada 'felda',. Anda boleh merujuk pihak pengurusan felda "orang sumber" bagi meendapatkan maklumat berkaitan. Tapi sebelum itu mohon maklumkan kepada guru sejarah anda untuk mendapat surat kebenaran daripada pihak sekolah. Dinasihatkan juga supaya, tugasan ini dilakukan secara berkumpulan, untuk tidak menyusahkan 'orang sumber'. Dalam pada itu, cikgu mohon agar sebarang komen anda dibuat dalam bahasa yang baik dan sopan. Terima kasih.

    ReplyDelete
  15. salam .. cikgu xfaham lah na wat kerja kursus nie ..

    ReplyDelete
  16. Pyka, jangan bimbang, cikgu akan bimbing dari masa ke semasa. Kumpul dulu bahan-bahan yang berkaitan dengan tajuk yang dipilih, dari internet, buku, majalah, akhbar dan sebagainya.

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum cikgu,saya dari pada sekolah SMKJP2.Saya nak tanya orang sumber ni macam mana, maksud saya nak tulis dalam bentuk dilog ke?dan juga kalau saya temu bual dengan orang sumber saya nak tanya soalan apa kat orang tu?

    ReplyDelete
  18. Waalaikumsalam wbt. Terima kasih Anonymous. Orang sumber maksudnya, tokoh atau orang tertentu yang pada pandangan kita mempunyai pengetahuan atau mempunyai hubungan yang rapat dengan tajuk kita. kalau kita pilih tajuk berkaitan felda, orang sumber kita yang terbaik ialah 'pengurus felda'. Sebelum kita temubual orang sumber, kita kena rancang soalan-soalan yang perlu kita tanya berdasarkan format penulisan yang akan kita buat, supaya perjumpaan kita dengan orang sumber betul-betul mendapat manfaat, dan tidak membuang masa orang sumber. Lagi baik semasa temubual orang sumber kita rakamkan. Kita perlu menulis semula dialog atau perbualan untuk kita kepilkan sebagai salah satu sumber dalam elemen 1. semoga penerangan ini dapat menghuraikan sedikit permasalahan yang ada. Anonymous perlu lebih kerap mendapat pandangan dan nasihat daripada guru sejarah anda. TQ

    ReplyDelete
  19. cikgu sye bru tau psal tajuk folio nie..
    mcam susah jew ckgu..
    :(

    ReplyDelete
  20. terima kasih kerana berkongsi maklumat

    ReplyDelete
  21. cg , sy pun baru dpt tajuk ini . cg sekolah sy pun ckp , soalan tahun ini susah ! tapi , sy rasa yang paling mudah , FELDA ! tapi , cg boleh terangkan mcm mana nak membuatnya ?

    ReplyDelete
  22. cikgu , soalan apakah yg perlu ditanya kpd pengurus felda itu ? berapa byakkah ?

    ReplyDelete
  23. Untuk melaksanakan kerja kursus ini, sebenarnya tidak susah, cuma perlukan minat, kesungguhan dan perancangan rapi, buat 'step by step' bersama guru sejarah dan rakan-rakan anda. Maaf saya tidak dapat menjelaskan secara 'detail' di sini. Dalam ruangan 'Panduan Membuat Kerja Kursus Sejarah' cikgu akan cuba terangkan peringkat demi peringkat. Orang sumber, bukanlah satu kemestian tetapi jika ada keperluan. Orang sumber ini diperlukan untuk memberikan penjelasan atau perincian kepada fakta atau maklumat yang kita perolehi daripada sumber-sumber lain yang sedang atau telah kita kaji. Jumlah soalan bergantung sebanyak mana maklumat yang kita kehendaki. Untuk membuat kerja kurus sejarah anda mempunyai 20 minggu. Tetapi jika anda dapat membuatnya lebih cepat lebih baik, kerana banyak lagi tugasan bagi mata pelajaran lain yang perlu anda laksanakan. Ingat kerja jangan bertangguh. Semoga anda semua akan menghasilkan kerja yang terbaik dan bermutu.

    ReplyDelete
  24. assalamualaikum..wbt..saya kurang yakinlah sama ada ingin memilih felda atau mbmb..saya rasa kedua-duanya boleh dapat maklumat tapi saya rasa was-was juga.

    ReplyDelete
  25. Cubalah lah cikgu beri contoh sekali kan senang tak payahlah kami kejar masa buat kerja kursus subjek lain lagi

    ReplyDelete
  26. mengapa ini semua harus berlaku....

    ReplyDelete
  27. babi kenapa remove comment ku......bodoh babi saitan pegi mampus

    ReplyDelete
  28. harap2 pelajar semta 2011 dapat menyiapkan tugasan dengan sempurna dan mudah.....

    ReplyDelete
  29. um...saiya nk tny sket leyh x??
    ni knp tulis tjuk jerk..
    np xde len..
    np xbg jwpn??
    uh...sebal2

    ReplyDelete
  30. assalamualaikum . cikgu , sumpah saye excited gila kot nak buat kerja kursus ni :)
    sebab , kami kene berjumpa dengan orang orang sumber tu kan? wahh . ta sabar pulak nak buat .
    tadi , cikgu sejarah saye ade bagitau pasal ni .
    dengar macam seronok . walaupun susah .
    cikgu doakan kami semua boleh dapat markah yang memuaskan ye :)

    ReplyDelete
  31. can any 1 hlp me 2 do PLS
    send 2 (yagaraj78@gmail.com)

    ReplyDelete
  32. nok mati tgok keja kursus sejarah ni susah sgtlh

    ReplyDelete
  33. ish,,,thn ini sangat susahlah .tak faham langsung????...

    ReplyDelete
  34. assalammualaikum!
    ckgu mcm mnew nk wt kejew kursus ni ckgu??sye x phm..ckgu bri bnyk sikit mklumat ye ckgu..tarikh budk form 3 skolh sye kene hntr diceptkn ..bln limew ni kowt kiteowg kene anto..tolong kami ye ckgu.terima kasih bebanyak.

    ReplyDelete
  35. huhu nala tol pnyerr susah keje kursus! harap cg leh tlg batch 2011 pmr utk laksanakan kerja kursus ni ngn bek

    ReplyDelete
  36. ASSALAMUALAIKUM..
    SORI MENUMPANG.. SY BDK SMKKU UN X PAHAM LA..
    ASPEK BG DEWAN BANDARAYA APE ERK?

    ReplyDelete
  37. salam
    temu ramah die dalam bentuk karangan dialog ke??
    salam


    yang benar,
    pelajar SMKSO

    ReplyDelete
  38. salam,

    13 halaman tu esei saje ke atau aspek seperti tajuk,senarai kandungan,penghargaan dan pelbagai lagi?

    ReplyDelete
  39. cam mne nk wat???????

    ReplyDelete
  40. kalau sye nak pilih tjk majlis pembandaran nak buat macam mana

    ReplyDelete
  41. kalau sye pilih tajuk majlis penbandaran nak buat macam mana cikgu

    ReplyDelete
  42. macam mana nak tulis esei yg mengandungi unsur petriotisme berdasarkan soalan cikgu?

    Bagaimanakah institusi pentadbiran tempatan dapat memperkukuh integrasi nasional di negara kita?
    harap cikgu blh tunjuk ajar membuat esei!

    ReplyDelete
  43. Assalamualaikum...cikgu,boleh memberi halaman VCD yang berkaitan dengan Majlis Perbandaran Subang Jaya tak?susah nak cari...

    ReplyDelete
  44. kalau ambik FELDA nak ambik daerah mna??

    ReplyDelete
  45. Assalamualaikum... saya amzar dr sekolah menengah agama al-ihsan, maaf... klau nak cari maklumat tentang felda... saya ada terjumpa laman web mengenainya.... boleh dikatakan semuanya ada di dalam laman sesawang itu.... cuba buka laman www.felda.net.my .... anda pasti jumpa jawapannya !

    ReplyDelete
  46. cikgu....
    bole sye upah cikgu buat???

    ReplyDelete
  47. 0h no..!
    sok kene anta elemen 1.satu hape pon ta wat ag.!
    da la ta paham lgsong elemen 1....

    ReplyDelete
  48. askum cikgu, sye dri selangor.. sekolah smk usj 23
    sye kebetulan cri tentang maklumat folio sejarah tetapi terjumpa cikgunye blog
    sye harap cikgu juga dapat menerangkan kepada sye apa yg harus sye buat. sye mmg kurang paham cikgu.
    sekian, terima kasih

    ReplyDelete
  49. cikgu, ada x contoh folio yg bole sye wat panduan..
    sye da cri tpi x jumpa..
    arap cikgu sudi membantu sye

    ReplyDelete
  50. Cikgu, saya nak tanya tentang elemen 1, iaitu: surat khabar/ tv/ dll blh dalam bahasa Inggeris tak? Buku teks sejarah T5 yang ade berkaitan dgn Felda blh masuk dlm elemen 1 punya buku tak?

    ReplyDelete
  51. cikgu saya kurang faham la mengenai folio sjarah ni ....boleh cikgu tlong ajarkan

    ReplyDelete
  52. minta tunjuk ajar utk pbt.klu boleh mps..thanx

    ReplyDelete
  53. cg,boleh cg trangkan di mana boleh dpt semua maklumat tntg felda..saya dah search tpi x de..mcm mne tu cg?

    ReplyDelete
  54. byk mklumat kat dlm link ney http://www.felda.net.my/feldav2/

    ReplyDelete
  55. sy x taw ahh cm mn nk buat folio ni....

    ReplyDelete
  56. saya tak faham la cikgu...

    ReplyDelete
  57. Asalammualaikum....saya cadangkan kawan2 sekalian...ambil lah tajuk Pihak Berkuasa Tempatan...saya sudah kumpul banyak maklumat tu....hehhe...

    ReplyDelete
  58. saya buat kajian rumah panjang.. boleh ke / sebenarnye, sya xfhm nak buat mcm mne..

    ReplyDelete
  59. I don't understand a word about this assignment.

    ReplyDelete
  60. How to do this?

    ReplyDelete
  61. this year damn tough hw cn we do it

    ReplyDelete
  62. Helo cikgu ada apa website yang cikgu recommend utk cari maklumat kerja kursus dgn lanjut?

    ReplyDelete
  63. bley x law x yah tmu rmah owg tu

    ReplyDelete
  64. sbnarnya tajuk ni sng jeq. . pandai la kita na carix smua nie

    ReplyDelete
  65. slm.cikgu,sye x berape nk phm cara nk wt kerja kursus sejarah nie..........

    ReplyDelete
  66. assalamualaikum cikgu ...........saya pun x tau nk wat cam ner....

    ReplyDelete
  67. susah lah sangat cikgu....tolong kiat lah....cikgu.....beri contoh folio tenteng felda......................

    ReplyDelete
  68. a'k0m cikgu..sy nk tnya kerja kursus nie nk kne cri ap yer..tl0g bg mklumt skit..

    ReplyDelete
  69. A'sk0m cikgu ng kwn2,klau psl majlis perbandaran mcm mne?? bg sdikit mklumt p0wn jd la..

    ReplyDelete
  70. Boleh tunjuk contoh folio untuk maklumat penuh

    ReplyDelete
  71. just like a crap man.. the informations that give us not enought clearly....

    ReplyDelete
  72. Kalau buat kajian tentang FELDA. Bukannya bermaksud buat kajian tentang Felda secara keseluruhan. tetapi buat kajian tentang mana-mana Felda seperti Felda Bersaud atau Felda Behrang ke.

    ReplyDelete
  73. bagaimana membuat elemen 1 jika tempat itu tidak ada latar belakang?

    ReplyDelete
  74. lao nk wat felda, kne ade lampiran skali ke ?

    from: eka_emopolcadotz77@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  75. tak ada contoh ke ? blank ni =.=

    ReplyDelete
  76. salam , saye dr smk puncak alm . saya ingin tnye . mcm mane na wat kerje kursus nie . saya x berape faham .

    ReplyDelete
  77. salam..saye dri skolah ibrhim fkri,trengganu...saye x faham la nk wat kerja kursus nie...huhuhu

    ReplyDelete
  78. salam...sy pelajar dari sekolah menengah imtiaz kuala terenggagnu (kospint)...sy x phm la cara2 nk wat kerje nie cg..tlg lar sy..sy x nk tangguh dh kerje nie...nk wat siap cepat..

    ReplyDelete
  79. salam.
    Insya Allah, senang je kerjaj kursus ni kalau kita mindset awal-awal senang.
    tak perlu risau lah bagi yang tak faham nak buat macam mana. nnti cikgu sejarah mesti akan terangkan juga cara-cara nak buat.
    just wait

    ReplyDelete
  80. npEr ssh sGt kjE taUn ny???
    taUn lpAs snaG jEr..
    nk uAt cmnE ny???
    xphm lar....

    ReplyDelete
  81. salam.... ckgu sekolah saya kna buat tjuk pentadbiran rumah ibadat... mcam mna saya nk buat???
    lagi pon saya x brpa nk pham la....
    saya harp ckgu dpat tlong sya.....

    ReplyDelete
  82. cikgu sekolah saye nk buat tajuk felda tp saye x tau nk buat cam ner...cikgu leh tolong saye wat nie

    ReplyDelete
  83. ssh la tajuk kerja kursus ni...xphm la...tolong bleh???

    ReplyDelete
  84. tajuk felda nk buat macam mane cikgu??nak ambil felda mane??ibu pejabat felda ke??felda wilayah terengganu ke??felda jerangau ke??yang mane satu ni cikgu??

    ReplyDelete
  85. nak bwat camne nie....

    ReplyDelete
  86. cikgu kasi la contoh folio...susah la...da x pandai wat...adess

    ReplyDelete
  87. kerja kursus ni x kena mengena dgn mata pelajaran sejarah.... susah nak dpt maklumat. bkn semua org yg terlibat akan memberi kerjasama...

    ReplyDelete
  88. Ya Allah,.bg lar kkuatan dn krajinan kpd kami utk buat keje niey,.,.
    hrp dpermudhkan smuanye,.,.

    ReplyDelete
  89. cikgu saya wat mpsp
    dah ade modul tu tapi sya nk cari info lbey lanjut

    ReplyDelete
  90. hye...cikgu bleh trngkn ka lebih lnjt tntg krja krusus sejarah ting3....sy krng fhm la.

    ReplyDelete
  91. aduhai .. susahnya kna buat pasai pentadbiran pulak

    ReplyDelete
  92. Assalammualaikum...
    cikgu bagi r cntoh nk wt folio nie...

    ReplyDelete
  93. cikgu , tolong lahh saya buat kerja kursus nih , mmg blur sangat nk wat kerja kursus ni .. mula2 excited , tp bila bc btul2 , haiyoooo . mmg tak tahu buat lah cikgu , cube cikgu bagi contoh ? boleh tak cikgu ?

    ReplyDelete
  94. Macam mana nak tulis rumusan tentang felda?
    Lagi satu, semua sumber saya dipetik dalam internet, macam mana saya nak buat untuk elemen 1, elemen 2 lampiran dan rujukan???
    THX~

    ReplyDelete
  95. asalamualikum....cikgu...
    sye kurang paham laaa nak buat kerja kursus sejarah ini... tlng terang kan bule ta???

    ReplyDelete
  96. sye x brape fhm larr.. susah nk dpt mklumt pasl krja khusus sjarh thn nie .. nk kne crik n rncang pmbngunan ,pntdbirn komuniti setmpt ..cm mane eak ? tkot x bole buat n x siap ..

    ReplyDelete
  97. SALAM..CKG,BOLEH X BG CONTOH FOLIO NIE..TTG MPK KE..BOLE X??

    ReplyDelete
  98. lao ktew print sal mpk mezty kne ade lman web at bwh an p na cai cmner uwh?? sye try cai tapi ta de lol., buntu2., help plizzzz!

    ReplyDelete
  99. klau xda krja kursus lgi snang
    xpyh pning2 pown??????
    lagi sempoi!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  100. mmmm...ssh bt0l lar!!!
    cmne ny!!!

    ReplyDelete
  101. mmmmmm..........
    ssoh btooooooolllllllll

    ReplyDelete
  102. mmmmmmm..
    ddk kt arkid da..p..xjpew npew2 pown......
    6tok tgop buku........
    npok kubur jep...........

    ReplyDelete
  103. sAlam cikgu...klow pilih tentang kampung...camner nk wat eak???tlg terangkn...cikgu..saya rase klow wat felda lgie susah..

    ReplyDelete
  104. salam cikgu ... cmne nk bt buat ni...klo plih felda nk bt cmner ??? tlong terang kan dgn lbih mndlm ... tgh kebigungn ni... ta tw nk bt ape ???
    tlong saye cikgu ~~~~

    ReplyDelete
  105. MAAF GANGGU SAYE RASE SAYE TAKDE KAITAN DENGAN BLOG NI..TETAPI SAYE MEMANG PERLU TANYE...SAMA ADA SEKOLAH KALIAN BUAT TAJUK FOLIO SEJARAH 2011 FRLDA ATAU MAJLIS PERBANDARAN KUANTAN (MPK)..SAYA TINGGAL DI KUANTAN,,,HARAP MAKLUM..

    ReplyDelete
  106. salam cikgu..cikgu.tugasan dua dua ne buat ker ataupon folio jer atau bleh pilih nk wat yg mane..

    ReplyDelete
  107. pening kpale la wt krja kursus nie....
    xthu nk cri mklumat kt mne...

    ReplyDelete
  108. susah lha....
    saya xpaham apa nak dibuat....
    kusut otak saya sekarang nie....

    ReplyDelete
  109. cikgu tugasan pertama kena wat felda ke buat yang dalam kertas tu....

    ReplyDelete
  110. ad sespe ad sumber??
    untuk felda??

    budak hensem

    ReplyDelete
  111. cikgu!.....kalau saya ambik tajuk felda...apa yang perlu saya cari...yang first skali...saya memang da bler n x twu nak wat cmna...please lar cikgu..terangkan dkt sya..

    ReplyDelete
  112. knape taon nie susah...
    x paham la
    pliss terangkan....

    ReplyDelete
  113. cikgu jawwaplah,,kami mnnggu jwpn ckgu..bagi kami sdikit pnduan ckgu..kami x phm sdikit pon psl folio ni..sush bngt!bile nk mule je,dh blur..mule je,blur truss..bntu kami ye ckgu!SEMOGE BATCH F3 2011 DPT BUAT YG TERBAEK DLM PMR AMIN!AMIN1AMIN!

    ReplyDelete
  114. saye sokong org ats sye ni!
    jwblah cikgu....please ssgt2..

    ReplyDelete
  115. that was totally right cikgu..tlglah kami..saye dh cri lot of time kt tenet but x de jmpe2 pon source nyer,,,skul sye kne wt about felda and else,,,soo hard till pain..:(

    ReplyDelete
  116. tolonglah cikgu macam mane nak cari jawapan

    ReplyDelete
  117. kne g jmpe pengurus felda ke??

    ReplyDelete
  118. cikgu nak cari dalam internet tu kan?nak cari pakai laman web apa

    ReplyDelete
  119. saya dh jumpa semua bahan tapi tak reti lar nk mula dr mana...it's difficult

    ReplyDelete
  120. CIKGU KLO NK GNA TNGAN TULIS,PAPER 2 BLE GNA APA2 SJA KA???

    ReplyDelete
  121. cikgu , saye nak tanye..
    kalau gambar , kene ader pelajarnye skali ke ?
    untuk bukti ?

    ReplyDelete
  122. cikgu..
    mcm mne nk cri majlis daerah dlm sumber buku ilmiah atau akhbar, majalah???
    saye tak reti lh nk buat bnde nie

    ReplyDelete
  123. knape lar folio tahun nie susah cgt...sedangkan tahun lepas snang nak mampus...petik jari jew ley ciap..ytahun nie punya...lari pi balik p0n pyh nak ciap...urm~...x adil toi r..sye dah bler nie cikgu...nak ambik tajuk pa p0n x twu..cikgu kta bagus ambik tajuk felda....tapi cmna nak cari malumat tu...interner agi,paper agi,cd agi n blablabla...tolong lah cikgu...bagi sedikit idea untuk sya siapkan kerja kursus nie...please cikgu!

    ReplyDelete
  124. ckgu npe pyh sgt keje krsus thun ni?? kiteorg xthu nk cri mane dh mklumt. pyh sgt keje taun ni.. pning dh duk cri.. pyh abis2 tu... dh la ckgu skolh bg lme tjuk.. elemen 1 pun xbt lg.. pning5 la nge keje krsus ni.. tlg la ckgu, bg la idea n jalan nk cri.. pyh sgt yg thun ni.....

    ReplyDelete
  125. pning nye nge keje krsus nii.. tnsion nye ase.. dh la xthu nk pilih tjuk mane..

    ReplyDelete
  126. ckgu sy dri s'wak nie...cgu kmi sruh plih tjuk pihak berkuasa tempatan..cam ne nak cari bahan untuk tjuk itu????

    ReplyDelete
  127. salam...sye plajar t3 smk seri perkasa,h.melintang,perak...boleh x ckg berikan stu contoh kerja kursus yg lengkap...sye da dpt sumber dan bahan2...tpi x tawu nak mula dri mne n mcm mne nak buat???

    ReplyDelete
  128. cmnew ekk nq uat kje kursus niep???ssah lerr..ta0n2 paz cnang jea,,..tl0ng lar tnjuk c0nt0h f0lia niep..ssah lorr...

    ReplyDelete
  129. salam..
    sy dry qOla SMK Bandar Kota Tinggi..
    sy xtwu cmNe nx wt kjw krusus niw..
    Gru sjrh sy da trgkN..
    tpy sy xphm..
    cgu ad cOntoh ark cmNe nx wt..?

    ReplyDelete
  130. napa susah sangat ??? argh ... cikgu plez tlg sya .. sya xtau nak buat apa pown .. hehe..

    ReplyDelete
  131. apa itu elemen 1, 2 dan 3? sila terangkan

    ReplyDelete
  132. MasyaAllah. First time nii buat kerja kursus yang agak susahh. Selalunya buat kerja kursus ni tengok tengok internet je tapi kali nii hmm. Susahh betul. Cikgu dekat sekolah punn terangkan tapi tak faham. Lepastu kitorang kena mintak cop lah apalah. Haihh >.< Susaaahhhhh (!)

    ReplyDelete
  133. kene temu duga ke??
    kaedah kajian uh,, kene wat sume ea? ta bley ke klo gna internet je.. haha

    ReplyDelete
  134. salam...
    4 me topic (PTB) la pling senang,,coz ite hnye plu btmu bual dgn owg sumber (PTB) saje...n ite jgak ley byk mdpt history about PTB y lbih mdlam..heeeehee...

    ReplyDelete
  135. student smk ttdi jaya....

    Assalamualaikum...

    cikgu,saya tak faham macam mana nak buat...susah sangat......

    ReplyDelete
  136. Cikgu, boleh tak kalau semue bahan rujukan daripada internet ?

    ReplyDelete
  137. salam..saya rase kerja kursus tingkatan 3 amat sukar sekali. zaman sekolah saya tidak sesukar ini...ini akan membebankan pelajar. kerja kursus nie da macam asgmnt saya mse kat universiti lak..kecian budak2 nie..bahan yang sukar dicari..mengelirukan pelajar..bagi pelajar yang kurang berkemampuan..memang agak sukar bagi mereka untuk mendapatkan sumber di internet...kasihan...

    ReplyDelete
  138. Assalamualaikum.... Saya nak bertanya ni, Hasil Kajian no. 3 dan 4 itu nak terangkan pasal apa? Pasal topic tu atau tempat kajian?

    ReplyDelete
  139. salam cikgu,,,
    camne nak wat elemen 3???
    esei saya direject,,huk3

    ReplyDelete
  140. assalamualaikum.... saya punya tajuk sejarah ertempatan orang asli.... macam mana nak buat....dia sama x dengan yg lain ????
    ada elemen 1 sampai 3 tapi cikgu kat sekolah nak secepat yang mungkin dalam isnin ni.... tolong ajar saya....

    ReplyDelete
  141. salam,..cegu cena nk bt keja kursus nie,.????saya x fhm la,..wlaupon cegu sya da trgkn byk kali da,..mmm,..
    cam nak nangis je bla egt tntg keja kursus ni,..;(
    cegu tolong la bg contoh2 yg boleh kmi gna untok siapkan kerja kursus ni,..susah la,..

    ReplyDelete
  142. saya fatin nur syafiqah ..saya da mslah skit law ckgu..hrp ckgu bleyh tl0ng saya..

    ckgu sye nk tnya mcm ne nk kte nk cri sumber melalui JURNAL?? sye punye tj0k FELDA...
    tpy sumber mlalui jurnal cm na nk cari??
    tak kn sye kna bli buku psal felda??

    ReplyDelete
  143. good luck, everyone! :) I'm doing mine right now. sure, I was frustrated at first, but I managed to do it well. Walau pun soalan tahun ini lebih susah daripada tahun yang lepas, tapi janganlah gunakan iytu sebagai alasan. It's all about your mindset. :) oh btw, saya dari Kuching! Hello!

    ReplyDelete
  144. yeah..actually dis year the tasks is look so difficult..it totally differebt from the previous year...i think the this one is more challenges and may be we must prepare very well include mental and physical...i hope all of u can do well..

    ReplyDelete
  145. ummmxx... papewp0wn gudluck k..sye hrp kte sume bkl dpt sejarah 100 pertusdlm PMR..
    mari kte buktikn..
    YEAAYYH...WE CAN D0 IT..
    <3 sejarah

    ReplyDelete
  146. kalau nak wat tentang rumah ibadat cam mana plak

    ReplyDelete
  147. cikgu ape yg perlu dicari untuk menyiapkan kerja khusus ini

    ReplyDelete
  148. ala cikgu bagitaula susahhhhhh sangatttttt tolongggggggggggggggggggggggg

    ReplyDelete
  149. juz giv me allll da upload all thing then i can download d...... by the way plzzzzzz hurry i gonna passup

    ReplyDelete
  150. Assalamualaikum cikgu..
    saya nk pilih tajuk rancangan felda..
    saya duduk dekat k.l..
    macam mana nk cari 'org sumber'?
    cikgu rase tajuk mana yang sesuai dan mudah untuk cari bahan?

    ReplyDelete
  151. soalan mcm bodoh!

    ReplyDelete
  152. aish mcm mne nk buat nie x berapa paham la,

    ReplyDelete
  153. knpe ssh sgt nie...dah cuba cari..p ade lagi yang x dapat.

    ReplyDelete
  154. wateva.. budak bodoh mcm kau org memang tak tahu nak buat........hahahaha.......tenggok aku daks iap dah..pegi mampus...........

    ReplyDelete
  155. cikgu nk kene belasah kew???naper susah sngt nih??

    ReplyDelete
  156. cikgu...saya xmau pergi temuduga org la...sbb nnti org tangkap n rogol sye... :(

    ReplyDelete
  157. cikgu...susah la nk wat keje nie....camne nie?? ;-(

    ReplyDelete
  158. cikgu nie nk kene cepuk kew??jawab larh cpt... >:-(

    ReplyDelete
  159. minta maaf cikgu jika tersalah taip...semoge sihat selalu :-D

    ReplyDelete
  160. hye cikgu..chat?saye xphm nk wat folio nih...saye kene tgok dlu bwu tau...ckgu xder gmbr kew?(hanya sekadar utk rujukan)...:D
    tq

    ReplyDelete
  161. ckgu kate adew vdeo???mnew?tlg larh cpt bls...esk cikgu saye cepuk saye kang...mampuih.. :X

    ReplyDelete
  162. senang giler keja ni, siapa yg nk cth kja nie, sila comment kan email korang ye.. sya buat psal felda, sya akn c?p kja tu kat spa2 yg brik email korang 2...

    ReplyDelete
  163. nak tnya ini knpa tajuk jak..??cntoh tak da ker..??

    ReplyDelete
  164. hmmmmm
    contoh yg lagi terperinci ada tak
    tajuk thn nie memang susah ,......
    bagi jawapan terus takpa heheheheh
    melawak je
    tlg ye terang folio nie
    masih

    ReplyDelete
  165. memang buat aku stress la. sudah la nak ambik pmr tahun ne. 4 folio le pula tu kene bgi. dorang x paham ke prasaan pelajar ne.

    ReplyDelete
  166. assalamualaikum cg...
    sy nk tny lg..
    sy dr smkis...
    klw sy nk uat psal mpjasin..
    kne ltk gmbr skly ker?
    kalau nk letak brochur cmne lak?
    sy cbe tny cg sjarah sy..
    tp dy angkt bahu..
    dy sndiry pun xtw...

    ReplyDelete
  167. Adoiii, susahnya. :S

    ReplyDelete
  168. assalam ckgu maaf r sy nk tmpang jge....sy pon xpham la ckgu...ckgu leh bg contoh x????sy nie dri sek smaig....

    ReplyDelete
  169. Susah ahh kerja kusus sej taun nie.
    Nk kene g felda laa. law tk wat kang teros failed.
    aduyyyyyyyy!

    ReplyDelete
  170. salam,,ssah larh cikgu..knpa bleh kuar tjuk nim..???

    ReplyDelete
  171. tk susah... contohnye kita nk buat majlis daerah, taip je di internet.. mdbesut... smua legkap. mcm kami disini majlis daerah jempol... jkr bahau... or nak senang cari yg ade homestay... kg ape lah di sana yg ade hmestay... pas tu ade industri kg dia, ikan ke, kopok ke, batik ke... belia, kmpulan masjid, wanita... tmpat perlancoggan..

    cikgu bella

    ReplyDelete
  172. mcam mana nak start elemen 1..saya tak fahamlah.. tajuk kene buat dlm elemen 2..abes tu muka depan folio sejarah tak de tajuk la..

    ReplyDelete
  173. btol 2...elemen 1 nop wak cam new..?? pas 2
    elemen 2..?? mcm mnew plop ngam elemen 3..??

    ReplyDelete
  174. qoute kan kata2 orang...sumber mana. saya ni bukan saya aajar... tp saya mgiuti anak sya buat, saya juga guru, tp sekolah rndah... tp saya baru habis bljar PJJ,, so kaian n kerja kusus ni biasa bg saya... malah saya sndiri bw anak saya ke tmpat kajian trsebut.. interview org2 tntbtu... mcm tajuk u all geog, pncemaran di sekitar tmpat tinggal anda... saya dh buat tuk subjek 'english for sc n technical purpose'... soalan dia mcm tulah, cuma agak canggih lah sikit kajian tu, kena inteviw doktor,,, kaji meluas... cikgu bella

    ReplyDelete
  175. TOLONG..APAKAH INI???SAYA TIDAK PAHAM! T_T..Tolong saya camne nk wat nih D:.Cikgy saya xde terangkan 1 pon pasal nih,,Cume die tolong bagi sumber sahaja T_T

    ReplyDelete
  176. saya form 3 saya boleh bantu awak..call saya di 0132215336..ok insya allah

    ReplyDelete
  177. Kalau PBT macam anew pulak????

    ReplyDelete
  178. assalamualaikum cikgu, cikgu you know what? susah gilaa nak buat folio sejarah ni :'( taktau nak start mcmana and nak cari bahan apa. hmm cikgu tolong saya bule?

    ReplyDelete
  179. assalamualaikum..
    awt soaln taon ny ssah sgt,,
    sya nk cntoh esei psai institusi pentadbiran tempatan,,
    hrp ckgu dpt ptmbgkn ~

    ReplyDelete
  180. salam cikgu,.
    saya nak tau cmne objektif kajian..
    boleh cikgu bgtaw serba sedikit..??
    saya confius nak buat objektif kajian..=(

    ReplyDelete
  181. aaaarrhh..knape thn ni susah sngat tjuk folio sejarah..sy ta taw na buat cam ne..cikgu t0long la saye!!!

    ReplyDelete
  182. cikgu susah bha nie... ada tugasan 2 lek susah.. mcm mana nie...tolong lah susah nya...

    ReplyDelete
  183. assalamualaikum cikgu.. saya pelajar smk bandar baru sentul. kl.. saya lansung x pham ap yg cikgu ckap tentang folio yg kne buat.. saya dh 2 kali dh pegi ke dbkl untuk mngambil bhan tetapi cikgu saya kata x ckup.. die kate nk yg cop hidup untuk lawatan ke sana.. dan sayay ke sana untuk mngambil tetapi pekerja itu berkata die hanya bgi satu dn photostate.. bole ke pkai yg photstate?? assalamualaikum

    ReplyDelete
  184. salam cikgu .
    saya juga telah memilih untuk buat tajuk felda atas saranan cikgu sekolah saya .

    hmm minggu depan cikgu saya dah minta elemen 1 . comano nih cekgu ? sumber internet tu ok la , tapi majalah , buku2 ilmiah ?

    aduhhh saya harap cikgu boleh bantu saya .

    ReplyDelete
  185. salam..cikgu, saya nk tnye...
    sumber lawatan tu nk wat laporan ke?
    _ty_

    ReplyDelete
  186. selama cikgu jika saya buat tajuk pihak berkuasa tempatan bagaimanakah saya buat hasil kajian-peranan dan perkembangan
    dan objektif kajian ini ialah apa ?

    ReplyDelete
  187. salam cikgu..pelajar smk dato'perdana kelantan
    saya masih tak faham macam mana nak buat filoi sejarah nie...tolong bagi contoh filio ini cikgu..terima kasih banyak2

    ReplyDelete
  188. SALAM CGU.....sy pljr dri SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN CHERANG RUKU,PASIR PUTEH,KELANTAN......sy nk tnye ni kna amik jugak kew lembaga pengarah,pengurus-pengurus felda,pengarah-pengarah besar,menteri felda n carta organisasi?????

    ReplyDelete
  189. assalamualaikum cikgu,
    saya ingin menanya satu soalan dan diharap cikgu membalasnya secepat yang mungkin. saya berminat untuk membuat kerja kursus mengenai pentadbiran komuniti setempatan, contoh petempatan orang asli, jadi,siapakah yang harus saya menemu bual ?

    ReplyDelete
  190. assalamualaikum cikgu,
    saya buat kerja kursus pasal pentadbiran komuniti tempatan..

    so, saya nk thu objektif kajian tu nk buat mcm mane??

    ReplyDelete
  191. ssh btul la ni bwat kerja kursus felda ni

    ReplyDelete
  192. leh tnye sikit x.....
    kerja kursus ni leh pakai taip x....

    ReplyDelete
  193. sy x tw owh cikgu....terangkan sedikit mcm mana mau buat nie kerja khusus

    ReplyDelete
  194. selamat sejaterah cikgu
    sy sekolah smk mambau
    cikgu sy suruh pilih FELDA/MPS
    sekarang mcm mana cikgu

    ReplyDelete